Spoor en treinen

De bouw van de route begon op 13 december 1995 met het draaien van de eerste spade in de Frankfurter Kreuz autobahn knooppunt en de laatste geschil over de route werd geregeld in mei 1997. Op 13 mei minister van Verkeer Matthias Wissmann in Siegburg draaide de eerste spade in Noord-Rijnland-Westfalen. Het laatste deel voor de bouw beginnen was het Schloss-Röttgen tunnel op de Keulen-Bonn vliegveld lus, die nodig was in het afwikkelen van een wet geval: werken aan het begon in december 2000. De voltooide eerste deel was de nieuwe luchthaven van Frankfurt station, dat in gebruik werd op 30 mei 1999. De opening van de hele route, die oorspronkelijk was gepland voor 1999, vond plaats na tal van gerechtelijke uitdagingen en geologische problemen, op het einde van juli 2002. De laatste sporen van de route in de Schulwald tunnel werden geïnstalleerd op 10 juli 2001. In dezelfde maand de eerste reizen met diesel locomotieven werden uitgevoerd om de hoogte van de overhead elektrische leidingen op het zuidelijk deel aan te passen. Op 22 oktober 2001 voor het eerst een ICE 3 liep op de lijn, op een 37 km lange traject tussen de luchthaven van Frankfurt en Idstein. Tijdens de bouw werd het verkeer op de naburige A3 significant beïnvloed en tot 48 bouwplaatsen met een verminderde maximale snelheid van 100 km / u werden gelijktijdig actief zijn op de autobahn. Tot 15.000 mensen werkten aan de bouw van de spoorlijn. 7,5 miljoen m³ grond werd verwijderd tijdens de tunnelbouw en ongeveer drie miljoen m³ beton gestort. 1.400 mijnwerkers werden ingehuurd en 13 mensen stierven in ongevallen in de bouw van de tunnels.